Vervolgcursus kwantumfysica en bewustzijn start op 7 juni

Ik wil bij deze jullie aandacht vestigen op een korte vervolgcursus die gepland staat bij de Volksuniversiteit Den Haag (zelf inschrijven) en waar het in principe mogelijk is om de sessies via Zoom bij te wonen. De eerste les start op 7 juni om 19:30u. Als de cursus op locatie gegeven wordt dan is dat in Den Haag op loopafstand van het Centraal Station. Deelnemers die de voorkeur geven aan online volgen vanwege de afstand kunnen dat het best opgeven bij de inschrijving.

In de cursus wordt een korte herhaling gegeven van de zesdelige cursus, de betekenis van het uitgestelde keus twee-spleten experiment wordt besproken. Er wordt ingegaan op het belang dat de informatie van de waarnemer speelt in de fysieke wereld. We kijken naar zaken als entropie en informatie. We proberen tenslotte tot een interpretatie te komen waarin alle verschijnselen in de kwantumfysica verklaard zouden kunnen worden.

Ir. Paul J. van Leeuwen MSc studeerde af in de technische natuurkunde in 1974 aan de TU Delft. Kwantumfysica was nog geen onderdeel van zijn curriculum toen. Hij behaalde tijdens zijn werk in de automatisering in 1993 een master of science in kennistechnologie bij het CIBIT verbonden aan de Utrechtse universiteit. Veel later in zijn carrière ontdekte hij de kwantumfysica en haar connectie met informatie en bewustzijn. Na zijn pensionering startte hij postacademische cursussen in kwantumfysica, informatie en bewustzijn. De inhoud van zijn cursussen is samengevat in zijn boek 'Kwantumfysica, informatie en bewustzijn'. Dit boek is ook in het Engels gepubliceerd onder de titel: 'Quantum Physics is NOT Weird'.